Handmade Knives Europe

Handmade Knives Europe

Hogyan teszteld késeid élességét?

2020. augusztus 30. - HandMadeKnife

Az emberek túlnyomó többsége általában nem tudja megkülönböztetni az éles késeket az életlenektől. Gyakran arra asszociálunk, hogy ha egy kés vágni tud, akkor az egyenlő azzal, hogy éles is. Nem is beszélve arról, hogy mennyien megfeledkezünk a rendszeres élezés fontosságáról.

Ezúttal bemutatunk néhány egyszerű technikát, amivel könnyedén ellenőrizheted, hogy mennyire éles a késed, illetve azt, hogy megfelelően karban van-e tartva. 

handmaddek_kes.jpg

A használatban lévő kések idővel életlenné válnak, még akkor is ha rendeltetésszerűen használjuk vagy csak szimplán hosszú időn át tároljuk. A tárolás kérdése sem annyira egyszerű, mint ahogyan általában mi azt gondoljuk. A legtöbben csak bedobjuk a konyhafiókba a többi közé, azonban ilyenkor a kések surlódnak egymással és így is elkoptatják egymás élét.

Tehát a megfelelő karbantartás és az élezés elengedhetetlen egy jól használható késhez, s mindenképp érdemes ezt szem előtt tartani. Azonban az is kérdéses lehet, hogy honnan tudhatjuk, hogy a késünk elég éles-e.

De hogyan teszteld késed élességét?

Papírteszt

Az egyik legrégimódibb és legegyszerűbb módja az élesség tesztelésének a papírteszt. 

Egyszerűen csak vegyünk kezünkbe egy sima papírlapot és arra merőlegesen tartva próbáljunk a lapba vágni. Ha könnyen és tisztán elvágja a kés súlyával, akkor éles. Ha életlen, akkor lecsúszik róla vagy megakad. 

Ennél még jobb módszer, ha magazin papírral végezzük mindezt, ami még vékonyabb és simább. Ezen felül, ami még inkább próbára teszi a kést, ha félbehajtunk egy papírt és annak lekerekített szélét próbáljuk elvágni. 

Körömteszt

A körömteszt is kiváló módszer az élesség tesztelésére. Körmünk keménysége és az azt borító szaruréteg miatt tökéletesen tesztelhető ezzel a módszerrel.

Érdemes a hüvelykujjon kipróbálni a kést, óvatosan helyezzük a körmünkre, majd ezt követően, ha megakad rajta akkor éles, ha csúszik, akkor pedig még élezni kell.

A paradicsom teszt

Bár a paradicsom teszt általában a konyhai késeket célozza meg, valójában minden kés kiváló tesztje.

A paradicsom keménysége miatt tökéletes választás az élesség tesztelésére, óvatosan helyezzük felé, majd kevés nyomással próbáljuk elvágni. Ha életlen a késünk, akkor összenyomódik, ha éles akkor egy mozdulattal könnyedén vágható.

















A bejegyzés trackback címe:

https://handmadeknife.blog.hu/api/trackback/id/tr4716007246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

élhetetlen 2020.08.30. 23:15:48

Jesszus! Körömteszt? Normális ember nem teszi a körmét, ujját a kés alá! Ahhoz meg miért kell szaktanács, hogy, ha a kés nem vágja, hanem roncsolja a paradicsomot, akkor meg kell élezni? Mindenki hülye, csak a cikkíró nem? Vagy már annyira lepusztult az Index, hogy ez is belefér?

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.08.30. 23:23:50

Egy bácsi egyszer a vonaton velem szemben ülve elővette a bicskáját és elkezdte vele farigcsálni a körmeit..Érdekes utazás volt.:D

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.08.30. 23:26:22

Egyébként az éles kés borotválja a szőrt az alkaron, hacsak nem nagyon izzadt a bőr.

A papírteszt nálam az, hogy milliméterközös vágásokat ejtek egy A4-es papíron. Ha gyűrés , tépés nélkül megcsinálja a penge, akkor éles.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.08.31. 01:03:48

Inkább arról kéne poszt, hogy mit mivel szabad és érdemes élezni...Nekem ezek a nyeles konyhai élezők, ahol két tárcsa között kell húzni a kést, valahogy nem váltak be.Jelenleg finomrichelieut (reszelőt... :D) használok, de ott meg keletkezik egy csomó spét, amit esetleg nehéz üzembiztosan eltávolítani a késről.A kajába meg nem szeretném, ha bele kerülne.Vannak még a fenőkövek, azokat még nem próbáltam.De nyilván sok minden függ a kés anyagától, jellegétől is, gondolom.
Szóval egy poszt nem volna hülyeség.

jacksly 2020.08.31. 06:57:57

@geegee: "Vannak még a fenőkövek, azokat még nem próbáltam."
Akkor érdemes lenne kipróbálnod, mert a legjobb módja a fenésnek/élezésnek.
Én pl. Haidu SiC (szilícium-karbid) fenőköveket használok (5 szemcseméretben) fenésre, végül pedig bőrön is áthúzom párszor, hogy a keletkezett sorját azzal távolítsam el.
Ha nem annyira életlen a kés, akkor csak Haidu kerámia fenőrúdon húzom meg párszor.
Mindkét módszerrel borotvaélesre lehet fenni a késeket, szóval bátran ajánlom őket, nagyon jók!

vanRob 2020.08.31. 08:30:26

@geegee: A "késélezők" legnagyobb baja, pont olyan irányban "élezik" a pengét, ahogyan azt nem használod. Ezért kábé szart sem érnek.
Én egyetlen 2000-es fenőkövet használok (rendesen beáztatva, ahogy kell), konyhai kések esetében bőven elég. 4-5 éve csak ezzel élezek, max 15 perc alatt végzek azzal az 5-6 késsel. Jó móka. :)

igazi hős 2020.08.31. 08:50:12

@geegee: Ne nyúlj bele, ebből vallásháború lehet! Fenőkő, fenőacél, fenőrúd, különböző finomságok (mármint szemcseméretek, akarom mondani "grit" - mielőtt megfenőköveznek): végtelen lista. Én "a fenőacéllal vegyük le a nagyját, aztán legfeljebb 2 finomságú (400/1500) fenőkővel élezzük meg" híve vagyok (és akkora barbár, hogy baltához flexet használok), de fanatikusok 15000-es fenőkő használatát is triviálisnak veszik, az alatt minden szentségtörés. (Az 1500 grit már simább mint a bőröd, 15000 már tökéletesen sima, mint az üveg.)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.08.31. 09:13:45

@jacksly: @vanRob: @igazi hős: Kösz a válaszokat, igyexem kipróbálni 1-2 darabot...A vallásháborút is simán elhiszem.
:-))

Privateer 2020.08.31. 09:54:17

@igazi hős: Az a baj a cikkel, hogy arra már nem tér ki, hogyan is fenjük meg helyesen.
Én speciel most lettem barátnőm által felokosítva, hogy a kaszakő baromira nem arra való. Legalábbis az a klasszikus fajta.
Még a porcelánpohár alja is jobban élez mint a kaszakő.
Majd veszek egy rendes követ. Köszönöm a Haidu tippet.

csakeztengedte 2020.08.31. 10:28:58

Bizony a körömteszt az igazi.
Persze sok buta ember nem érti, de majd keres róla videót.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2020.08.31. 11:58:34

Mivel nem szabad kést élezni? flex, köszörű.
Mivel szabad?? minden más egyéb kézi eszközzel.
Mivel lehet?: bármivel, ami anyagában keményebb mint az acél, és a szemcséi koptatják az acélt.
Mivel célszerű, érdemes? fenőkövek, gyémánt élező, fenőacél.
Mivel éri meg? nyilvánvalóan minél olcsóbb, de még hatásos eszközökkel. Drága fenőkövet nem érdemes venni, azok több ezer ft-ba kerülnek. Egy mezei kaszakő, kb. 300 ft, és tökéletes egy átlagos (acélból készült, tehát nem D2 szerszámacélról beszélünk -nekem van egy olyan késem is) kés durva élezésére. Utána át kell húzni egy fenőacélon, és adott lesz a feleség számára az állandó konyhai vészhelyzet (túl éles a kés, elvágja a kezét).
A legoptimálisabb módszer, és eszköz 3 szintből áll: 1. Egy gyémánt élezővel (legalább 8 finomsági fokozata van) leszedni a fölös anyagot a durván életlen késről. Ezt óvatosan kell, ha úgy esik neki valaki, mint tót az anyjának, akkor egy idő után nem sok marad a késpengéből. 2. Sima kaszakő, vagy akár egy kerámia élező (még a tányérok, csészék nyers kerámia anyaga is alkalmas a feladatra, csak ugye az alakjuk nem optimális). 3. Acél.
Tévhit, hogy egy konyhai, vagy akár mindennapos használatú (vagy akár bushcraft) késnek "borotva" élűnek, élesnek kell lennie. A borotvának kell borotvaélesnek lenni. A késeknél az a jó, ha "mikrofogazottak", hiszen nem borotválkozásra használjuk őket, amire meg használjuk, annál a feladatnál a mikrofogazás hatékonyabb.
És persze ezer trükkje (jó, csak 37) van a kés élezésének, a legtöbbet úgyis csak a gyakorlatban lehet megtanulni.

szánmonoxid 2020.08.31. 13:36:44

@jacksly:
Egy tök egyszerű módszer:
Mindenkinek van otthon fajansz csészéje (teáscsésze).
Azoknak az alján van egy bevonat nélkül réteg, ami kiváló késfenő eszköz.

szánmonoxid 2020.08.31. 13:37:18

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK:
Régen nem ollóval vágták a körmüket, hanem bicskával faragták.

Vén motoros 2020.08.31. 13:40:30

A lényegről nem írtok! Hogy MILYEN késeket kell/szabad acéllal, fenőkővel, bőrrel élezni? A háziasszonyok átlagos konyhakései - tisztelet a kivételnek - USA-acélból (újpesti serbli-acél) készültek, azokra kár ennyi energiát pazarolni, amúgyy sem tartják az élüket semeddig sem.
Sajnos, a jó minőségű acélból készült kések ma is drágák. (Hétköznapi háziasszony átlagos használatára gondolok.) Igaz, vannak olcsóbb szénacél kések is, de azok annyira rozsdálnak, hogy jaj. Mosogatás után nem várható el egy háziasszonytól, hogy leépolja a szénacél késeit. Ha cseppekben rajta marad a víz, már estére rozsdafoltos lesz.
Amúgy egy garnitúra szakácskés kiszolgál 4 generációt is. Vendéglős dédapám 150 éves kései apám életében "fogytak el". De az a garnitóra szakácskés (nem séfkésnek hívom, mert az 1800-as évek végén nem ismerték még a chef szót) már AKKOR sem volt olcsó.

szánmonoxid 2020.08.31. 13:40:39

@igazi hős:
Mondjuk a baltát flexszel tényleg barbárság. Egyéb eszköz híján vegyél fúrógépbe fogható köszörűkövet, és tedd szabályozható fordulatszámú fúrógépbe kis fordulatszámon, a fúrógépet meg rögzítsd valahogy, hogy ne csússzon el.

szánmonoxid 2020.08.31. 13:48:32

@Privateer:
Nyugodtan hülyézd le a barátnődet, a kaszakő ugyanis arra is való.
A kasza is egy kés, csak más formájú és méretű.

@ipartelep:
A sok hülye meg a vándorköszörűssel éleztette évszázadokig...
A titok az, hogy érteni kell hozzá, nem nekiesni, mint tót az anyjának. Fontos a kő szemcsemérete, fordulatszáma, az, hogy milyen szögben tartod hozzá a kést, nem azok az ostobaságok, amiket összehordtál.

@Vén motoros:
Most az Obiban vannak Fiskars kések 2000 Ft alatt (is, mert vannak drágábbak is). Nem hinném, hogy ez drága lenne, és a Fiskars azért elég jó név a kés- és ollóiparban.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2020.08.31. 14:05:58

@szánmonoxid: Hülyegyerek, aztán mi volt ostobaság abban, amit írtam? A vándorköszörűs nem villanymotorral meghajtott köszörűkővel élezett, mint amilyennel most éleznének, ha nekiállnának. Áhhh, miért is állok szóba ilyen barom trollokal...

Vén motoros 2020.08.31. 14:09:48

@szánmonoxid: "A sok hülye meg a vándorköszörűssel éleztette évszázadokig..."

A vándorköszörűssel nosztalgiát ébresztettél fel bennem. A hatvanas évek elejé Balassagyarmat Nyírjes felőli oldala tiszta tanya volt. (Inkább tanyasisa, mint falusias, pláne a mai falvakra gondolva.) Természetesen járt arra vándorköszörűs is, aki ráadásul még tót is volt. (Alig beszélt magyarul.) Nem kellett messziről jönnei, csak az Ipoly túlpartjáról.) Nos, neki a portákon egész napi munkát adtak neki. Nemcsak az összes kést éleszte, de a különböző keretes és kézi (kétszemélyes, húzó-vonó) fűrészeket, a 3m--es nyeles ágfűrészeket is fogazta, élezte, sőt, sarlót kaszát is rendbehozott (nemcsak az élüket...) Néha még a lóvontatta eke vasát is megmutatták neki. (Mindezt barterben, nem pénzért: oldal szalonna, kolbász, krumpli-hagyma, pálinka, stb.)
Ha már a nosztalgiánál tartunk: egy egész néprajzi múzeumra való "gyŰjteménnyel" is találokztam ezidőben: drótos tót, gereznás cigány, 3 ujjú gőzfűrészes (!) cigány, mészégető, furikos brigád, élükön a bandagazdáva (brigadérossal).

Privateer 2020.08.31. 14:20:44

@szánmonoxid: Dehogy hülyézem. Azóta meg kiderült, hogy túl durva szemcsézettségű az a kaszakő. Ha jól emlékszem, az amit obiban vettem luxtools fenőkövet, 150-es. Minap a kezembe nyomtak egy másik kaszakövet, és zongorázni lehetett a különbséget a finomság terén.

igazi hős 2020.08.31. 15:18:06

@szánmonoxid: Állj ember, ugyanazt írtad le, amit csinálok: szabályozható fordulatszámú eszköz egy papír alapú (lamellás) csiszolóval. De a flexnek jobb a fogása, nagyobb a teljesítménye és van rajta szikra elleni védelem. A barbárság az, hogy a 2-3 mm-es csorbákat is leszedi az ember izomból, ahelyett, hogy kikalapálná - melegen persze.

szánmonoxid 2020.08.31. 15:46:25

@ipartelep:
Seggfej, tudtad, hogy a villanymotoros köszörű fordulatszáma szabályozható?
Hogy mi volt ostobaság abban, amit írtál? Az első betűtől az utolsóig minden, egy nagyképű, magától elszállt, de hozzá nem értő majom - hát, mondanám, hogy agymenése, de neked agy híján olyanod nem lehet.
Troll meg tetves kurva édesanyád, te faszkalap.

@Privateer:
Kaszakőből is vannak különféle finomságúak. És a jó kasza van olyan éles, mint egy jó kés. Csak annak is érteni kell a megfenéséhez, ahogy a veréséhez is.

szánmonoxid 2020.08.31. 15:49:58

@igazi hős:
Hát nem tudom... meg is edzed a fejsze élét a csorba melegen kikalapálása után? Mert ha nem, akkor dobhatod is a kukába az egészet, mivel a melegítéssel kilágyítod (kiégeted az célból a szenet, lásd: vas-szén-ötvözetek állapotábrája).
Mondjuk nem tudom, eleve mitől keletkezhet ekkora csorba egy fejsze élén, rendeltetésszerű használattól (fa vágása) biztosan nem. Vasat, betont meg nem fejszével támadunk.

gigabursch 2020.08.31. 16:44:28

Amíg itt az okoskodók egy része nem tudja mi a különbség a fenés és az élezés között, addig csak kávét kérnék (ha nem utálnám).

@Privateer:
A barátnőd keveset tud.
Igenis a kikalapált kaszát rendszeresen kell fenni. Minden tisztességes kaszás oldalán ott lóg az a kis bőriszák, amiben víz van, és amiben a fenőkövet két használat közt tartják.

...
Egyébiránt én vettem ilyen 'lidligazdaságos' kategóriájú száraz/nedves köszörűt.
A gyári kínai konstrukciós problémát megoldva egész jól lehet vele vésőket, stb élezni.
Néhány késen is kipróbáltam, utána fenőacél.
Volt amelyiken bevált, volt amelyiken nem.
Persze igazán szépen felpolírozott késhet, bototvához jóféle marha bőr szíj kell.

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK:
Az jó vizsgálat...

@geegee:
Majd most, hogy az infókat összeszedte, megoldja... :-)

@vanRob:
A késélezők java csak élprofilt alakít ki, de az kevés... Meg olyan-amilyen

@igazi hős:
Ráéreztél...

@Vén motoros:
+1

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2020.08.31. 16:45:24

@szánmonoxid: Ostoba bunkó troll, téged meg honnan szalajtottak? Látom, hogy másokkal is így viselkedsz. Egyszer nagyon el fogja kenni valaki a szádat.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2020.08.31. 17:08:33

Én már régi motoros vagyok a neten, de beleolvasva ennek a "szánmonoxid"-nak a röfögéseibe, ilyen trágár (kurvaanyázó, meg a többi, de kb. mindenkivel) ordenáré trollt, már régen láttam. De mivel tényleg csak egy ostoba troll, nem etetem.

eßemfaßom meg áll 2020.08.31. 17:14:37

@szánmonoxid: Életem egyik legszarabb kései a (olcsó) fiskarsok. A gyerek műanyag bilijéből éltartóbb pengét lehetne vágni.

Viszont ott a CS Premium, kicsit bumszli a nyele de jó a fém, volt egy időben a tescoban Richardson Sabbatier, az is jól birja a használatot, az ambition kések is jók és ezekből 5ezer alatt van egy 20centis szakácskés. ez pl 3500 www.edenyshop.hu/termekek/kesek-119/koch-systeme-premium-sef-kes-kovacsolt-rozsdamentes-acelbol-20-cm-1848

eßemfaßom meg áll 2020.08.31. 17:17:59

@szánmonoxid: "A kasza is egy kés, csak más formájú és méretű." valamint más anyagú és más a felhasználása. Kaszakővel prímán szét lehet baszni kb bármilyen kést.

szánmonoxid 2020.08.31. 17:32:33

@gigabursch:
Az a kis bőriszák többnyire tehénszarv tülke.

@ipartelep:
Mint már írtam, troll a tetves kurva édesanyád, te kis agyatlan mikropöcs.

@eßemfaßom meg áll:
Akkor te csak használd kés helyett a gyereked műanyag bilijét. Nekem jó lesz a Fiskars.
A kasza egyébként pont ugyanolyan acél, mint a kés. Az elkopott, eltört stb. kaszákból nem véletlenül készítettek kést faluhelyen.
Bármivel szét lehet baszni bármilyen kést, a kaszakővel is, ha nem tudod használni. Aki meg tudja használni, az nem bassza szét. Ennyi a titok.

szánmonoxid 2020.08.31. 17:36:51

@eßemfaßom meg áll:
Ja, igen. Egy átlagos konyhakésnél egy átlagos kasza sokkal jobb, tartósabb és kopásállóbb anyagból van.
Próbálj meg egy késsel learatni több ezer hold búzát. Egy kaszával szokott menni, a parasztember pedig nem egy nyárra vett egy kaszát, hanem évekre, és nemcsak a búzát aratta vele azokban az években, elég komoly használatban volt tavasztól őszig.

élhetetlen 2020.08.31. 17:49:15

@Vén motoros: Most elkaptál úgy hangulatilag! Nem találkoztam vele, csak a közmondásban, tudod, ez úgy kellett, mint üveges tótnak a hanyatt esés. Gondolom, tudod, miről van szó, de hátha valaki nem. A mester hátán egy fadoboz, mint egy háti táska, abban voltak a különböző méretű ablaküvegek, így ment házról házra, beszabta, berakta. A hanyatt esés a teljes készletvesztés volt. A házhoz járás, mint tökéletes kiszolgálás. Egy varrógépműszerész, úgy ötven éve. Pontosan tudta, hogy kinek van Singere (még az a csónakos volt), évente egyszer megjelent, leápolta, nem volt vele gond. Meghalt a bácsi, aztán a Singer is, már csak a lába van nálam, mint asztalláb.

eßemfaßom meg áll 2020.08.31. 18:18:45

@szánmonoxid: Miért tenném, van rendes késem. A kasza meg kurvára más anyag mint a konykakés és másképp is kell használni. Mondjuk ha szerinted egyformák akkor megnézném ahogy kalapálod a késeidet.

élhetetlen 2020.08.31. 18:25:24

@geegee: Nem vagyok szakértő, mint itt sokan mások, és lehet, hogy nem sokat ér, amit mondok, de azért mondom. Olyan nyeles élezőm van, amiről írtál, 15 éve használom, működik. A szakácskéstől a kenyérvágó késig mindent azzal élezek, de még a hajvágó ollót is, ami azért necces, mert nagyon vékony szálú, egyenes hajam van, és ha kicsit is elhajlik az olló éle előtt, akkor lőttek az egyenes vágásnak. A barátnőméknek is van ilyen, de a férje szerint is használhatatlan. (Ja, a barátnőm vágja a hajamat). Hozta a saját élezőjüket. Mondtam, hozza be az enyémet a konyhából. Fél perc alatt kész volt az olló. Ekkor derült ki, hogy ők előre-hátra tologatták a kést benne. Na, úgy nem működik. Penge tövétől a hegyéig, mindig egy irányba, végig húzod, kiveszed, és újra a tövétől, tíz húzás elég. Nem tudom, te hogy használtad, ezért írtam.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2020.08.31. 18:25:28

Ha valaki tudja, ki ez a "szánmonoxid" nevű ordenáré troll, írja meg nekem privátban. Most már kíváncsi vagyok rá, hogyan viseli a pofonokat.

Privateer 2020.08.31. 18:37:28

@gigabursch: Azért örülök, hogy a bloger helyett itt kitárgyaljuk a fenés tudományát is.
Én speciel egy városi bunkó vagyok a barátnőmhöz képest. :D

@élhetetlen: Ohh olyat én is láttam, ki be tologatta a kést mint a dugattyú. De most hogy írtad, be is ugrott hogy anyámnál olyan fenő van. És anno én kölyök ésszel is tudtam hogy egyirányba kell húzgálni.

Bavarianedge-t meg csak azért írom, hogy "ne" beszéljünk róla szerintem.
De érdemes elolvasni a tesztet. :)
old.rendeljkinait.hu/bavarian-edge-teszt

Más: ne etessétek a trollt!

eßemfaßom meg áll 2020.08.31. 18:39:27

@szánmonoxid: "Egy átlagos konyhakésnél egy átlagos kasza sokkal jobb, tartósabb és kopásállóbb anyagból van." A fiskarsodnál biztosan.

Az igazi Trebics 2020.08.31. 18:40:48

A klasszikussal szólva, oszt hogy állunk a minekkel, kedves posztíró? Ha használom, érzem, hogy éles-e, ha meg csak a haveroknak mutogatni van, elég egyszer megélezni, úgysem kopik. Eskü vártam, hogy a végén ajánlasz valamit csaknekem csakmost huszonötezerért, amivel a sznob közönség elvárásainak megfelelően tudom ellenőrizni az élességet.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.08.31. 18:43:50

@szánmonoxid: Kurvára nem mindegy, hogy milyen a köszörűs. Egy misterminites kontár kezébe biztos nem adnék egy jó kést. Régen volt olyan szakma, hogy "műköszörűs". Pár éve még dolgozott egy bácsi, aki inasként kezdte és '60 körül önállósította magát..

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2020.08.31. 19:04:04

Néhány késélezési "élményem": csak munkahelyen használt kis kés, valami közönséges acél (talán 440C). Konzervet is szoktam vele nyitni, azt természetesen nem annyira szereti, szépen eléletlenedett tőle. A munkahelyen nincs késélező apparátusom, hazavinni élezésre, mindig elfelejtettem, így már belenyugodtam, hogy sosem lesz ott nekem éles késem. Mígnem, a kezembe akadt egy közönséges kávéscsésze, melynek az alján nincs máz. Olyan élt csinált a késemnek, hogy elég könnyen viszi a szőrt a kézfejemtől. Ez még mindig nem borotvaél (a borotvaél nagyon könnyen viszi), de egy vastagabb késpengére nehéz, de inkább lehetetlen olyan borotvaélt tenni, mint egy borotvára (vékony penge, konvex él). És mint fentebb írtam, egy mindennapos használatú késnél nem is kell hogy a borotvaél legyen a cél, mert amire azt használjuk, arra a mikrofogazás (a megfelelően mikro persze) alkalmasabb. Arról nem is beszélve, hogy egy konyhakésen meddig tartana egy borotvaél.
Egy kést, ami nem túl szuper kemény acélötvözetből készült sok mindennel ki lehet élezni, csak persze a kényelem, és az időtényező is játszik. Ha a beton villanyoszlopon próbálgatod, az is sikeres lesz valamennyire (azért "annyira" nem), csak hosszadalmas, és kényelmetlen. Ha megfelelő fenőköveid vannak, és egy jó acélod (találkoztam már bóvli acél fenőkővel is), akkor meg hamarabb lesz sikerélményed. És persze, nagyon nem mindegy a technikája sem, az élszög, a kő vizezése (ha vizes a kő) az élezés mozdulatai, iránya, az élszög. De mindez nem kvantumfizika, kis gyakorlással azért bárki ráérezhet.
A kasza élezése kissé más téma. Persze él-él, csak hát a kasza pengéjének a lényege, hogy széles, de vékony. És még egy fontos jellemzője van, a késekkel ellentétben: a penge (az egész kaszapenge) élszöge kisebb, mint a késeké. Ez nem csak a súly miatt van (képzeljünk csak el egy 80 cm hosszú, 5 cm széles, 3-5 mm vastag pengét, az nem kasza, hanem kard, de azzal kaszálni bajos lenne ). Viszont amikor kopik (elmegy az éle), akkor ugye a vékony éle elmúlik, felvastagszik, és a parasztok olyankor kezdték el hosszú, és alapos (milliméterről milliméterre) kiverni az élt, egy speciális kis kaszaüllőn. Az pedig elég nehéz művelet, sok gyakorlást igényel, mert ha elhamarkodják, akkor a kasza pengéje, éle hullámos lesz. Márpedig kaszakővel csak egy ideig lehet jól élezni a kaszát, utána az élszöge megnövekszik, és ki kell verni. Vagy más módszerrel kell csökkenteni az élszöget .még a kaszakővel való élezés, fenés előtt.

szánmonoxid 2020.08.31. 19:09:31

@eßemfaßom meg áll:
Meg bármelyiknél.
Írtam, hogy próbálj egy késsel több ezer holdat lekaszálni. Kezdheted. Majd írd meg a tanulságokat.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2020.08.31. 19:12:32

@ipartelep: Kis helyesbítés: a borotvának, a klasszikusnak természetesen nem "konvex" éle van, hanem két oldalt homorú. Vannak ilyen késpengék is, de nekem késben nem kéne, túl érzékeny, nem strapabíró.

szánmonoxid 2020.08.31. 19:13:16

@ipartelep:
Írtam már, hogy troll a tetves kurva édesanyád, te kis agyatlan mikropöcs.

Adatok kiadása, illetve arra való felszólítás pedig bűncselekmény. Szeretnél börtönbe kerülni, seggfejke? Esetleg azzal együtt, aki kiadja neked az adatokat? Hajrá!

eßemfaßom meg áll 2020.08.31. 19:21:54

@szánmonoxid: Előre megírhatom: nekem kurva kényelmetlen lesz, a késnek mindegy a széna nem olyan kemény anyag. Te még adós vagy azzal, hogy hány naponta kalapálod meg a késeidet.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2020.08.31. 19:24:38

@szánmonoxid: Te kurvaanyázó ocsmány troll. Akkor foglak elkapni, amikor nem számítasz rá. Utána elmesélem a rendőröknek, és együtt röhögünk rajtad, te szánalmas trollgeci.

eßemfaßom meg áll 2020.08.31. 19:27:10

@szánmonoxid: MIndemellett azt is megnézném, hogy egy kaszával felszeletelsz egy paradicsomot félmilis szeletekre, esetleg felkockázol vele pár kiló csülköt.

Vagy esetleg elengedhetnéd ezt a "kés meg kasza ugyanaz csak nagyobb" baromságodat mielőtt még
jobban megpörkölődsz. Persze tudom, ezt tiltják a hangok, bármilyen egetverő baromságot is böffentesz amellett ki kell tartanod különben meghalnak a gyerekeid - suttogják.

élhetetlen 2020.08.31. 21:20:24

@Privateer: Okos kölyök voltál. Nekem nem magamtól kellett rájönnöm, én még szedtem markot a kaszások után, (elvették a lapos földet, domboldalt kaptunk, ahol csak a tetőre tudott feljönni a kombájn csépelni, aratni nem tudott, mert fejre állt volna), és láttam, hogy a kaszakövet egy irányba mozgatják.

szánmonoxid 2020.08.31. 21:35:46

@ipartelep:
Írtam már, hogy troll a tetves kurva édesanyád, te kis agyatlan mikropöcs.

A börtönben lehet, hogy jókat fogsz majd röhögni, amikor seggbekúrnak a helyi kancigányok.
De ha erre vágysz, elég, ha elmész a nyóckerbe, buzika.

@eßemfaßom meg áll:
Na, akkor állj neki lekaszálni pár ezer holdat a késeddel, és miután végeztél, utána beszélhetünk, addig csak a szád jár minden alap nélkül.
A gabonák szára egyébként szalma, a széna az a megszáradt fű. Azt már nem kaszálni szokták, legfeljebb szecskázni.

Szóval jó lenne, ha elengednéd ezt a kés meg a kasza kurvára különböző baromságot, mielőtt még
jobban megpörkölődsz. Persze tudom, ezt tiltják a hangok, bármilyen egetverő baromságot is böffentesz, amellett ki kell tartanod, különben meghalnak a gyerekeid - suttogják.

szánmonoxid 2020.08.31. 21:40:20

@eßemfaßom meg áll:
"azt is megnézném, hogy egy kaszával felszeletelsz egy paradicsomot félmilis szeletekre, esetleg felkockázol vele pár kiló csülköt"
Én azt is, ha te ezt egy átlag konyhakéssel megteszed. Mert arról beszéltünk. Mellesleg a kaszával is meg lehet tenni, ha használható méretűre faragod. Nem az anyagán múlik.

Meg hát az olyan baromságokat is jó lenne, ha elengednéd, mint hogy "Kaszakővel prímán szét lehet baszni kb bármilyen kést. ", mielőtt még jobban megpörkölődsz. Persze tudom, ezt tiltják a hangok, bármilyen egetverő baromságot is böffentesz, amellett ki kell tartanod, különben meghalnak a gyerekeid - suttogják.

gigabursch 2020.09.01. 07:17:09

@ipartelep:
Fedőnevei (többek közt):
@Cardiobascuralis (1-től n-ig)
@Közbiztonság Szilárd

Többször megfigyeltem, hogy lennének alapvetően hasznos gondolatai, de mindenhol rém bunkó és mindenhonnan kibasszák.
Ugyanazért...

gigabursch 2020.09.01. 07:29:15

@eßemfaßom meg áll:
Ami azt illeti a családi hagyatékban van két olyan kés, ami ifjúi korában még kasza volt és volt egy olló is, amire ez szintén igaz (csak az már valahol eltánt az éterben).
Szóval: Ahogy kopott a kasza, úgy kerestek neki újabb feladatot, pl. az alábbi csökkenő méretek mentén.
- aratókasza
- rét kaszáló kasza
- erdőápoló kasza
- ilyen-olyan nagy kés
- ollók vagy kis-kés

(Egyébiránt rémlik nekem valami Móricz(?) novella is, ahol szinte szórul-szóra ugyanígy leírják egy kiskés előtörténetét.)
Továbbá rémlik, hogy valahol valamelyik skanzenban is olvastam erről, de szintén homályosak az emlékeim.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2020.09.01. 07:57:51

@gigabursch: Egy parasztháznál (falun régebben minden ház "parasztház") volt, ált. nem pazaroltak, mindent megtartottak, mindent hasznosítottak, amit csak lehetett. Hiszen majdnem mindent saját maguk termeltek meg, csak a speciális iparosmunkákat nem maguk végezték. Egy paraszt egyben ezermester is volt, sőt hát sok helyen falun most is így van, bár sem állattartás, sem növénytermesztés nincs már a háztájiban (kivéve a kiskertet, de sok helyen már azt sem művelik), azért a ház körül nagyon sok, és sokféle munka van, amit kénytelenek maguk megcsinálni, hiszen a szaki sokba kerülne, a szaki esetleg kontár, stb.
Így hát természetes, hogy egy kiszolgált kaszát továbbhasznosítottak. Nem tipikus, de előfordulhat. Én magam, tavaly egy nagyon régi csoroszlyából(a csoroszlya az eke előtti kisebb, egyenes acél, ami elődolgozott az ekének) csináltam magamnak egy "bushcraft" kést (Kicsit késbuzi vagyok, vannak drága gyári késeim is.) 17 cm-es penge, 6 mm vastag, rohadtul masszív, erős, amikor erdőre megyek, már nem is viszem a machetémet, ha gombázó, erdőjáró botot kell vágni, vagy éppen paradicsomkarókat, ez is megteszi. És nagyon élesre ki lehet élezni, igaz nem túl kemény acélból van (nem speciális, modern késacél-ötvözet), de ez is borotválja az alkar szőrét, mint a kisangyal. Úgyhogy lehet ilyesmiket bűvészkedni, csak persze otthon a teakonyhában bajos, azért nem árt, ha megvannak hozzá a szerszámok.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2020.09.01. 08:51:34

@gigabursch: Belenéztem néhány "hozzászólásába". Különböző embereknek, ilyeneket írt:
"Hazudik a tetves kurva édesanyád, faszkalap."
"Ugatni meg a tetves kurva anyád szokott, aki a világra szart."
"Ezt a tetves kurva édesanyádnak címezted, faszkalap?"

Ezt a trollt nagyon rosszul nevelte a kedves édesanyja.

gigabursch 2020.09.01. 08:57:52

@ipartelep: @gigabursch:
Sokéig nem merült fel bennem, de ez az ismétléses hülyegyerekstílus engem emlkeztet valakire.
Mert tahón viselkedni bárki tud, de ez a visszamondom a másikra csak egyvalakire emlékeztet:

Brendel Mátyásra.

Ha viszont tényleg ő az, akkor nem vagy egyedül.
Ennek a BrendelGender-féregnek már egyszer beígértem, hogy a valagán keresztül fogom kihúzni a nyelvét. Nevelésképpen.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2020.09.01. 09:25:32

@gigabursch: Nem, ő nem a Brendel. Láttam egy helyen, hogy a Brendelt is anyázta.

szánmonoxid 2020.09.01. 13:34:53

@gigabursch:
Azért azt is figyeld meg, hogy itt ki kezdte a személyeskedést. Ha már ennyire jó megfigyelő vagy.

@ipartelep:
Miután megnyugodtál, és kértél kölcsön némi agyat valakitől, talán az is lejött, hogy ezek mind válaszok a tiédéhez hasonló személyeskedésekre.
Szóval nyilván úgy kezdődött mind, hogy visszaütöttem. Ahogy esetedben is.

eßemfaßom meg áll 2020.09.01. 19:56:03

@gigabursch: egy dolog, hogy az ősök mit használtak és mit hogyan hasznositottak de maradjunk a jelenkorban.

eßemfaßom meg áll 2020.09.01. 20:03:48

@szánmonoxid: "Én azt is, ha te ezt egy átlag konyhakéssel megteszed" Melyikre nem képes a te szuper fiskarsod?

"A gabonák szára egyébként szalma" Szerinted 2020-ban Magyarországon 100hektár búzatáblából mennyit aratnak kaszával? B+ már nagyapámék korában is kombájnnal arattak, kaszával max a kisebb kaszálóknak mentek neki.

Továbbra is érdekelne, te hány kiló csülök után kalapálod meg a fiskarsaidat (hiszen azok igazából kicsi kaszák amiket meg kalapálással éleznek)

eßemfaßom meg áll 2020.09.01. 20:05:25

@szánmonoxid: És tényleg kezdesz brendelmatyisodni ami még a te szinteden is a kemény leépülés jele.

gigabursch 2020.09.02. 07:21:30

@eßemfaßom meg áll:
Igen, én is a múltat mondtam.

Bár hozzá kell tennem, hogy azért ha ma tönkremegy egy késem, elmerengek rajta, hogy lehet-e még hasznosítani.
Példának okáért eltört egy konyhakésem. Le vettem a nyelét (lefúrtam a szegecseket), flexszel, köszörűvel igazgattam rajta, barkácskésnek átalakítottam. Hurrá.

szánmonoxid 2020.09.03. 15:46:10

@eßemfaßom meg áll:
Talán ha megtanulnál olvasni, az baromi sokat segítene az írott szöveg megértésében.
Meg azt sem ártana megtanulnod, mi a különbség a múlt idő és a jelen idő között.

Harmadrészt az sem ártana, ha a kérdésre válaszolnál. Mikor kezded a szuperkéseddel a több ezer hektár lekaszálását?

szánmonoxid 2020.09.03. 15:46:56

@eßemfaßom meg áll:
És tényleg kezdesz brendelmatyisodni, ami még a te szinteden is a kemény leépülés jele.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.09.04. 20:57:57

@élhetetlen: Egy irányba húzgálom én is.Nem mondom, hogy nem változik tőle, de valahogy egy szerencsétlenkedés az egész, illetve inkább szaggatja sok esetben azt, amit vágnia kéne.Szóval valami nem okés vele.Lehet, hogy más márkájú ilyen konyhai vackok jobbak, de nem akarok már kísérletezni.
Azért kösz a visszajelzést, a többieknek is.

élhetetlen 2020.09.04. 22:10:14

@geegee: Nem akarsz kísérletezni, pedig egy késélező nélkül nincs élet a konyhában. Csak pár mondat még, egy Fiskarsom van, és mint írtam, 15 éve használom. Olyan, mint ez: www.fiskars.hu/termekek/fozes/kesek-es-kiegeszitok-vagashoz . Essential Roll-Sharp™ késélező, fekete, csak az enyém még nem talpas, fél kézzel fogom, fél kézzel húzok, szépen, egyenletesen Még a piacon vett párszáz forintos késem is olyan éles lesz, hogy 2 mm-s szeleteket tudok vágni a paradicsomból roncsolás nélkül. 5000 alatt van, és most akciósan 4000 alatt. (Miattad néztem meg). Csak egy háziasszony vagyok, én nem kezdenék ki egy harminc centis fenőacéllal, az biztos, ami, ha jó, akkor még drága is. De tiéd a döntés.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.09.07. 11:29:48

@élhetetlen: Kösz mégeccer, utánanézek.Végül is nem drága tényleg, ennyit még megérhet.

élhetetlen 2020.09.07. 21:28:30

@geegee: Akkor még egy hosszú szöveg. Ne dőlj be a három fázisban élezőnek, olyan is van, de azzal aztán babrálhatsz. Rémtörténet, Börner V1 vágó (első verzió), 40 évig bírta, aztán szétesett, a Börner meg kiment Magyarországról. Egyszerűnek tűnt, hogy az egyik barátomnak szólok, aki jár rendszeresen Németországba, hogy hogy vegyen. Nem volt ideje, szólt egy barátjának, aki a feladatot tovább adta a papájának, aki éppen készült egy ipari vásárra, és aki vett egy V5-t (ötödik verzió), mert elveszett az info, hogy mit szeretnék. Ez már sokat tudott, nem csak vékonyra, és vastagra vágott, volt vagy öt fokozata, ha túl toltad a racsnit, kezdhetted előről, na én két próbálkozás után elajándékoztam a 15 eft-s szuper kütyüt, mert nem volt türelmem hozzá. Aztán Angliában találtam V1-et azóta is azt használom. Csak azt akartam mondani, hogy a legegyszerűbben használhatót kell megvenni, pl. amit linkeltem. Mindegy, mikor, de majd írd meg, hogy mire jutottál, érdekel.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.09.11. 08:09:21

@élhetetlen: Haha, rendben, köszönöm ezt is...
:-)
süti beállítások módosítása